Şüphesiz ki bunda, aklını kullanan bir topluluk içir ibretler vardır

وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخ۪يلِ وَالْاَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًاۜ اِنَّ ف۪ي ذٰلِكَ لَاٰيَةً لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿٦٧﴾
67- “Hurma ağaçlarının meyvelerinden ve üzümlerden, sarhoş edici içkiler ve güzel rızıklar edinirsiniz. Şüphesiz ki bunda, aklını kullanan bir topluluk içir büyük ibret vardır.”
Burada meyve, hurma ve üzüm sularının iki özelliğe sahip olduğu belirtilmektedir. Birisi insan için temiz bir rızık olma, diğeri ise mayalanınca alkole dönüşme özelliği. Fakat bu nimetten temiz ve sağlığa uygun rızık almak ile kendisine zevk verecek ve onu sarhoş edecek içkiyi içmek arasındaki seçim insana bırakılmıştır. Bu, aynı zamanda şarabın haram olacağına da işarettir.
Gökten inen yağmurun serpiştirdiği hayattan oluşan bu meyvalardan, sarhoşluk verici şeyler yapıyorsunuz. (Ayette geçen sekr; içki demektir. Bu sırada daha içki haram kılınmamıştı) Güzel bir rızık da yapıyorsunuz. Ayeti kerime güzel rızkın içkiden başka bir şey olduğuna ve içkinin güzel bir rızık olmadığına işaret etmektedir. Bu da daha sonra gelecek olan haram kılmanın bir girişidir. Ayet bu sırada yaşanan realiteyi tasvir etmektedir. Onların hurma ve üzüm meyvalarından içki yaptıklarını açıklamaktadır. Yoksa içkinin helal olduğunu ifade etmemekte aksine, onun haramlığına bir giriş yapmaktadır.
“Düşünenler için bunda ibret dersi vardır.”
Aklını kullananlar, bu rızkı yapanın kulluk yapılmaya layık olduğunu anlarlar. Bu rızık veren de Allah’dır…
FİZİLALİL KUR’AN
Ayet-i Kerimede zikredilen “Sarhoş edici içkiler” diye tercüme edilen “Sekr” kelimesinin ne mânâya geldiği hakkında müfessirler farklı görüşler zikretmişlerdir.
Bazılarına göre bunun mânâsı mealde zikredildiği gibi “Sarhoş edici içkidir.” Bu âyet-i Celileden sonra inen Mâide Suresinin doksan ve doksan bir´inci âyetleriyle içki haram kılınmış, tamamen yasak edilmiştir.
Diğer bir kısım âlimler ise “Sekr” kelimesinin, “Sarhoş etmeyen meşrubat” mânâsına geldiğini söylemişler ve âyeti şöyle izah etmişlerdir. “Hurma ağaçlarının meyvelerinden ve üzümlerden şerbet, şıra ve güzel nzık elde edersiniz. Şüphesiz ki bunda, aklını kullanan bir millet için büyük ibret vardır.”
Taberi de bu şekilde izahta bulunmakta ve bu görüşü benimsemektedir.
Görüldüğü gibi âyet-i Kerimede, çeşitli meyvelerden elde edilen şıranın bize rızık olarak verildiği ifade edilmekte ve aklını kullanan insanlar için bunda, Allahın varlığını, birliğini, kudret ve kuvvetini gösteren deliller bulunduğu beyan edilmektedir.
TABERİ TEFSİRİ