Hurda Teşviki Beklentileri ve Otomotiv Sektöründeki

Otomotiv sektöründe hurda teşviki beklentileri artarken, eski araçların trafikten kaldırılması hedefleniyor. Ancak henüz yasal bir düzenleme yapılmadı.
Trafikteki her dört araçtan biri, hurda yaşını aşmış durumda. Hurda teşvikinin yasalaşması halinde, 2000 model ve daha eski araç sahipleri, sıfır kilometre araç aldıklarında bir defaya mahsus Özel Tüketim Vergisi’nden muaf olabilecekler. Bu düzenleme, hem eski araçların trafikten çıkarılmasını hem de çevre kirliliğini azaltmayı hedefliyor. Ancak, piyasa temsilcileri hurda teşvikini beklerken, henüz yasal bir düzenleme gündeme gelmedi.
Otomotiv sektörü, hurda teşvikinin Meclis’e sunulmasının ardından umutlanmış durumda. Ancak, resmi bir adım atılmadığı için araç satın almak isteyenlerin beklentileri karşılanmamış durumda. Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu Genel Başkanı, çevre koruma ve daha konforlu araçlara erişim için Hurda Teşvik Yasası’nın yeniden çıkarılmasını talep etti.
Son yıllarda, yolda görülen bazı eski araçların fiyatları bile artış göstermiştir. Tofaş serisi, Murat 124 ve Anadol gibi araçların fiyatları 200 bin lirayı aşarken, asgari ücretli bir çalışanın bu araçlardan birini alabilmesi için uzun süre birikim yapması gerekmektedir.
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği Başkanı, Maliye Bakanlığı’nın hurda teşvikine sıcak bakmadığını belirtti. Eski araçların yenilenmesi gerektiğini ve bu araçların çevreye zarar verdiğini ifade etti. Ayrıca, bu araçların trafikte can güvenliği açısından da sorun oluşturduğunu vurguladı.
Otomotiv uzmanları, hurda teşvikinin uygulanabilirliği hakkında çeşitli yorumlarda bulundu. ÖTV hedeflerinin yüksek olduğunu ve mevcut ekonomik koşullarda, hükümetin araç ithalatını artıracak bir düzenleme yapmasının zor olduğunu belirttiler.
Uzmanlar, hurda teşvikinin seçim öncesinde gündeme gelebileceğini ancak bu durumun fırsatçılara yol açabileceğini ifade etti. Fırsatçıların, teşvikten yararlanacak araçları piyasadan toplama girişiminde bulunabileceği uyarısında bulundular.
Hurda teşviki, 25 yaş üstü araçların trafikten kaldırılmasını hedefliyor. Teşvikten yararlanacak araçların Türkiye’de üretilmiş olması gerekiyor. Bu kapsamda, Togg T10X, Toyota CH-R, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai i10, Ford Tourneo Custom, Ford E-Transit, Ford Transit, Fiat Fiorino, Fiat Egea Cross, Fiat Egea ve Türkiye’de yeni üretilmeye başlanan VW Transporter gibi modeller yer alıyor.